Det finnes to hovedmåter å følge med på hvordan merkevaren din synes i AI-svar. Enten ved hjelp av verktøy eller ved å gjøre det manuelt. Å gjøre det manuelt er tungvint og tar mye tid, men det fungerer hvis du vil se hvordan merkevaren din fremstilles. For en mer bærekraftig løsning anbefaler vi å bruke for eksempel Semrush eller lignende verktøy.
Verktøy (eksempel Semrush)
SEO-verktøy som Semrush begynner å bygge inn funksjoner for AI-søk. De kan vise:
- Hvilke spørsmål du nevnes i
- Hvilke kilder som siteres
- Hvordan synligheten din endres over tid
- Sammenligning med konkurrenter
Dette gir deg en datadrevet oversikt over tilstedeværelsen din i AI-søkemotorer og du kan enkelt følge resultater over tid.
Manuell analyse
Hvis du vil forstå hvordan merkevaren din fremstilles i for eksempel ChatGPT, Claude og lignende AI-søkemotorer kan du gjøre dette gjennom en manuell prosess. Det er mer krevende, tar tid og forutsetter at du stiller riktige spørsmål.
Prosess for å måle sentiment manuelt:
- Åpne et inkognitovindu for nøytrale resultater
- Still spørsmål i ulike AI-søkemotorer
- Dokumenter om tonen er positiv, negativ eller nøytral
- Analyser hvordan dere posisjoneres (ledende, budsjettalternativ, risikofylt osv.) og hvilke kilder AI baserer seg på
Eksempler på spørsmål du kan teste:
- “Hva er fordeler og ulemper med [merkevaren din]?”
- “Er [merkevaren din] en seriøs aktør?”
- “Hvilke risikoer finnes ved å velge [merkevaren din]?”
- “Sammenlign [merkevaren din] med [konkurrent]”
- “Hvorfor skal jeg velge [merkevaren din]?”