Disse kampanjene ble laget mellom 2010 og 2012. Det var en helt fantastisk morsom tid der man virkelig kunne være kreativ på internett.
Det var liksom ingen grenser for hva man kunne gjøre.
Men selv om disse kampanjene ble en stor suksess, gikk det mot slutten. Internett var blitt tenåring og det var på tide med endringer.
Første endring var at mobilen ble stadig mer populær, og Steve Jobs nektet å legge til støtte for Adobe Flash på iPhonen.
Andre endring var at Facebook åpnet opp for målrettet annonsering. Så i stedet for å betale for produksjon til en kampanje, begynte annonsørene og heller bruke pengene på Facebook-ads.
Who can blaim them 🤷. Det fungerte som hakka møkk.
Betyr dette at digitale kampanjer er død? Nei, ikke nødvendigvis. Men det må planlegges annerledes enn man gjorde for 15 år siden.
Og det er spesielt to ting som er viktig:
1. Ha en god plan for hvilken data du ønsker å samle inn, og hvordan du kan utnytte denne dataen i fremtiden
Mange snakker om at retargeting annonsering går mot slutten på grunn av personvern. Det betyr at førstehåndsdata fra målgruppen din blir enda viktigere i fremtiden. Kort sagt: Din merkevare må være så interessant at en person selv ønsker å gi dere sin e-post slik at dere kan holde kontakten.
Det oppnår man ikke med å ha en “Subscribe to newsletter” i footeren.
Her kan en kampanje komme inn og forsterke merkevaren, gjøre den spennende, og sørge for at folk gir fra seg e-posten sin.
Men, og dette er viktig, først må vi lage en god plan for hva dere skal bruke e-posten (og annet data man samler inn). Hvis man ikke har et godt svar på det, må vi vente med å bygge kampanjer.
2. Vi må tenke smart rundt gjenbruk
Slike kampanjer du har sett over her i artikkelen er krevende å lage, og koster deretter.
Derfor bør man prøve å lage konsepter rundt noe som kan gjenbrukes. Det kan for eksempel være en julekalender, som man med enkle endringer kan bruke flere år på rad.
Eller en sommerkampanje hvor man gjør visuelle endringer uten å endre logikk og features.
Det å endre det visuelle går nemlig mye raskere enn det tekniske.
Muligens ikke helt sånn sammenlignbart mot Litago, men vi lagde en Valgomat for Osloskolen tidligere i år. Den skal gjenbrukes over flere år, slik at kostnaden totalt sett ikke blir særlig stor. Den har ikke det crazy visuelle universet, men er likevel en fin kampanje (er vel strengt tatt en digital tjeneste) for Osloskolen i februar og mars når 10.klassinger skal velge hvilken utdanning de vil gå videre på.
Så ja, det er fortsatt godt mulig å lykkes med digitale kampanjer. Men man må tenke både litt smart og strategisk rundt det før man setter i gang.
Ta gjerne kontakt hvis din merkevare har lyst å lage digitale kampanjer.
Eirik 😀