Om ossProsjekterKunderTjenesterBloggPodcast

Newbiz

Har du en idé eller et prosjekt du ønsker å snakke om?

Kontakt
Kontakt

Book uforpliktende møte

Eirik

Har du en idé eller et prosjekt du ønsker å snakke om?

Kontakt oss
Meny
Om ossProsjekterKunderTjenesterBloggPodcastKontakt
Sosiale medier
LinkedInYouTubeInstagramX

Et digitalbyrå i Oslo, Norge

Endre cookie innstillinger, eller les hvilke cookies vi bruker.

Hjem/Blogg/

Memory Lane: Digitale kampanjer for TINE Litago

Eirik Fjellaksel

Publisert: 3.sep 2025

Digital kampanje
Historier

I dag handler mye på internett om god UX og et ryddig design. Men internett var ikke alltid sånn. Her er historien om Litago, en leken merkevare som gav oss stor frihet til å være kreative.

Siste nytt

Merkevare

Podcast 13: Merkevarebygging med Petter Remen Hanssen

SEO
Google

Podcast 12: Slik jobber vi med SEO

AI-agent
Markedsføring

Vi bygde en AI-agent for markedsføring

Vi skrur tilbake tiden til 2010. Good Morning er i helt støpeskjeen og etter noen fine jobber, får vi oppdraget å lage digitale kampanjer for Litago. Dette skal vi gjøre sammen med de fine folka i reklamebyrået Los&Co.

På den tiden er det fortsatt sånn at kampanjer lages i Adobe Flash, med frontend kode skrevet i Actionscript 3.  Den teknologien finnes jo ikke i dag, og selv om det både er vel og bra, må jeg nok innrømme at jeg av og til savner disse kampanjene vi laget.

Det var så enorm stor frihet i hva man kunne lage. Det fantes ingen regler. Ikke trengte vi å ta hensyn til mobil, og på desktop var det ingen grids eller “best practice” å følge. Alt var liksom mulig.

Og man ble vant å tenke kreativt.

Under finner du en oversikt over det vi laget for Litago mellom 2010 og 2012. Håper du koser deg med nostalgien.

Litago Julekalender (2010)

Første prosjekt for Litago var en julekalender. Og der det kanskje hadde vært smart å lage noe som kunne gjenbrukes gjennom julen, valgte heller vi å gjøre det motsatte. Vi skulle lage noe helt unikt hver dag.

Det resulterte i en kampanje som egentlig hadde 24 kampanjer inni seg, og vi som byrå holdt på å brekke ryggen allerede på vei ut av hoppkanten.

Husker det var mange netter der vi bare sov på kontoret. 

Les mer på Kreativt Forum.

Se case study under 👇

Litago Ku-stafett (2011)

Etter å ha hvilt ut noen dager etter julekalenderen, gikk vi rett løs på neste oppgave. Nå skulle Litago feire ski-VM i Holmenkollen 2011.

Vi skulle lage en Ku-stafett. Her skulle du finne deg en makker, så skulle dere konkurrere mot et annet lag, som også bestod av to spillere. Den ene skulle gå på ski, og den andre skulle heie på deg. Forvirrende, ikke sant? Se case study under, så tror jeg du skal forstå konseptet.

Og ikke bare lagde vi dette mulitplayer spillet. Vi tenkte også det var smart å lage en Kubjelle-app. Altså at du skulle dra opp mobilen når du var i Holmenkollen, riste på den, så ble det spilt en kubjellelyd.

Og yes, vi stoppet ikke der. Her skulle vi integrere disse to konseptene. Så hvis du drev og ristet på mobilen akkurat i det f.eks. 5-mila gikk, så fikk du en badge i Ku-stafett som unlocket et våpen, f.eks. bananskall.

Jeg husker vi jobbet som gale i to måneder for å få på plass kampanjen. Det var armer og bein, sene kvelder og mye Red Bull på oss.

Og som vanlig på den tiden, gjorde vi det ekstra vanskelig for oss selv med å dytte på mer og mer features etterhvert som PeKå, Kim og vi kom på nye ideer.

Dette paradokset har jeg lurt mye på i ettertid. For jobben var jo priset opp, og det var ikke sånn at vi fikk mer penger for disse nye påfunnene. Men vi klarte liksom ikke la være.

Vi bare jazzet hverandre opp og kastet ut ideer til hverandre. Og når det først kom en god ide på bordet, måtte vi bare lage den.

Men kort tid før lansering fikk vi et stort problem. Vi følte ikke at spillet var gøy, og vi fryktet tidenes flopp 🤯

Vi klarte ikke helt å sette fingeren på hvorfor det var kjedelig. Ikke før Johan, en av utviklere på prosjektet, sa at det manglet feedback på hvordan man lå an i forhold til det andre laget man spilte mot i Ku-stafett.

Vi kastet oss rundt og fikk implementert “ghost” som gjorde at du også så motstanderen din i løypen. Og den lille detaljen (teknisk er det ikke en liten detalj altså) gjorde at spillet gikk fra flopp til stor suksess 🤩

Men gud så vanskelig vi skulle gjøre det for oss selv. Det var ikke sånn at vi hadde en konkret brief på hva vi skulle lage. Så vi gikk fra et enkelt spill hvor Litago gikk langrenn, til å implementere:

  • Team mode slik at man måtte være to stykker. En som gikk langrenn, og en som spilte en slags Guitar Hero
  • Multiplayer for å konkurrere mot andre lag
  • Lobby og real time køsystem for å finne andre spillere og lag
  • Poeng til brukeren din basert på prestasjon
  • Kjøp av klær (til en online Litago-ku altså) for å skille seg ut
  • “Våpen” som rakett, helikopter og bananskall som påvirket game play
  • Native iOS og Android Kubjelle-App med location tracking og integrasjon mot Ku-stafett

Den dag i dag kan jeg rett og slett ikke forstå at vi rakk dette på to måneder. Men vi landet på beina takket være Anette i TINE som gav oss enorm frihet, pluss at vi hadde en svært godt samarbeid med de fine folka i Los&Co.

Les mer på Kreativt Forum.

Se case study under 👇

Litago Ku-rodeo (2011)

Etter Ku-stafetten fikk vi i oppgave å lage noe rundt lansering av en ny smak som het Litago Kokkosbolle. Det var også et multiplayer spill der en person skulle klamre seg fast på en Litago-ku, mens den andre skulle prøve å riste hen av. 

Designet og det tekniske satt egentlig godt, sånn isolert sett. Dessverre bommet vi på spillopplevelsen og det ble liksom aldri skikkelig gøy.

Se case study under 👇

Litago Ku-rodeo LIVE (2011)

Dette prosjektet er kanskje det mest ambisiøse vi gjorde. Nå skulle vi ta Rodeo-spillet ut i den virkelige verden.

Los&Co hadde et konsept som gikk ut på å forkle en Rode-okse som Litago-kuen. Så skulle den turnere rundt på høyskoler og universiteter for å skape oppmerksomhet om Litago.

Og da var da vi fikk briefen fra Los&Co at jeg sa noe som var absolutt null gjennomtenkt.

- Hva om man kan styre oksen via en app på  mobilen?

Hva, er det mulig?

-Jada, det går helt fint, svarte jeg.

Når jeg gikk ut av møtet måtte jeg sette meg ned litt. Her hadde jeg altså lovet noe jeg hadde null dekning for å vite var mulig. Alt jeg hadde var en hunch.

Det endte med at app-konseptet til denne kua ble solgt inn til TINE, og vi gikk i gang.

En stor takk til Morten Versvik og gjengen hans i Tellu. Uten dem hadde dette aldri gått. 

Les mer på Kreativt Forum.

Se case study under 👇

Fun Fact. Etter at Litago var ferdig å turnere rundt i Norge, dro Morten Versvik og Johan Brand til USA for å starte et nytt eventyr. Du har kanskje hørt om det. Kahoot heter det.

Og alt startet med en Litago-Ku.

Se Johan Brand fortelle historien “Fra ku til Kahoot” på Lindmo.

Litago Ku-kø

Nok en Flash-kampanje for Litago. Her handlet det om å stille seg i en digital kø, hvor den som var fremst i køen på et gitt tidspunkt vant hele konkurransen. 

Husker vi strevde veldig med å komme opp med en god logikk for køsystemet siden det var mange faktorer som kunne påvirke rekkefølgen i køen. Men Johan, vår svenske utvikler, og helt Rain Man, kom opp med en helt genial algoritme for å holde orden på køen. 

Les mer på Kreativt Forum.

Se case study under 👇

Litago Universe

Dette må være den sprøeste hovednettsiden vi noen gang har laget. Dette var litago.no og ikke en kampanje, og ble liggende ute i flere år.

Når man kom inn på nettsiden, kunne du delta i en fotballkamp. Du kunne også også velge klær til Litago-kuen din, samt samle bær som du skulle bruke til å mikse din egen Litago-shake.

Vi lagde også noen easter eggs, som for eksempel vinger, som gjorde at kuen din kunne fly. Masse sånne spø greier.

Vi har ikke en vanlig case video til denne jobben, men se gjerne en screen record  fra Litago Universe 👇

Litago Ku-tur

Litago er jo en merkevare som skal ta vare på leken, og vi jobbet ut et konsept rundt barneleken gjemsel. Men så bare ballet det på seg. 

Det endte med at vi fikk laget 500 kuer i Kina, alle med unik kode.

Les mer på Kreativt Forum.

Se case study under 👇

Epilog

Disse kampanjene ble laget mellom 2010 og 2012. Det var en helt fantastisk morsom tid der man virkelig kunne være kreativ på internett.

Det var liksom ingen grenser for hva man kunne gjøre.

Men selv om disse kampanjene ble en stor suksess, gikk det mot slutten. Internett var blitt tenåring og det var på tide med endringer.

Første endring var at mobilen ble stadig mer populær, og Steve Jobs nektet å legge til støtte for Adobe Flash på iPhonen.

Andre endring var at Facebook åpnet opp for målrettet annonsering. Så i stedet for å betale for produksjon til en kampanje, begynte annonsørene og heller bruke pengene på Facebook-ads.

Who can blaim them 🤷. Det fungerte som hakka møkk. 

Betyr dette at digitale kampanjer er død? Nei, ikke nødvendigvis. Men det må planlegges annerledes enn man gjorde for 15 år siden.

Og det er spesielt to ting som er viktig:

1. Ha en god plan for hvilken data du ønsker å samle inn, og hvordan du kan utnytte denne dataen i fremtiden

Mange snakker om at retargeting annonsering går mot slutten på grunn av personvern. Det betyr at førstehåndsdata fra målgruppen din blir enda viktigere i fremtiden. Kort sagt: Din merkevare må være så interessant at en person selv ønsker å gi dere sin e-post slik at dere kan holde kontakten.

Det oppnår man ikke med å ha en “Subscribe to newsletter” i footeren.

Her kan en kampanje komme inn og forsterke merkevaren, gjøre den spennende, og sørge for at folk gir fra seg e-posten sin.

Men, og dette er viktig, først må vi lage en god plan for hva dere skal bruke e-posten (og annet data man samler inn). Hvis man ikke har et godt svar på det, må vi vente med å bygge kampanjer.

2. Vi må tenke smart rundt gjenbruk

Slike kampanjer du har sett over her i artikkelen er krevende å lage, og koster deretter.

Derfor bør man prøve å lage konsepter rundt noe som kan gjenbrukes. Det kan for eksempel være en julekalender, som man med enkle endringer kan bruke flere år på rad.

Eller en sommerkampanje hvor man gjør visuelle endringer uten å endre logikk og features.

Det å endre det visuelle går nemlig mye raskere enn det tekniske.

Muligens ikke helt sånn sammenlignbart mot Litago, men vi lagde en Valgomat for Osloskolen tidligere i år. Den skal gjenbrukes over flere år, slik at kostnaden totalt sett ikke blir særlig stor. Den har ikke det crazy visuelle universet, men er likevel en fin kampanje (er vel strengt tatt en digital tjeneste) for Osloskolen i februar og mars når 10.klassinger skal velge hvilken utdanning de vil gå videre på.

Så ja, det er fortsatt godt mulig å lykkes med digitale kampanjer. Men man må tenke både litt smart og strategisk rundt det før man setter i gang. 

Ta gjerne kontakt hvis din merkevare har lyst å lage digitale kampanjer.

Eirik 😀