Vi gjør merkevaren din forstått av maskiner og elsket av mennesker

Eirik Fjellaksel
AIO

Publisert:

Internett i endring, og vi posisjonerer oss for fremtiden.

forsiden på nettside vår, helt i toppen, skriver vi at vi skal hjelpe merkevaren din med å bli forstått av maskiner og elsket av mennesker. Dette er vår nye tagline, og noe som definerer den nye retningen til Good Morning.

Men hva betyr det?

Helt kort forklart:

Internett og nettsider endrer seg fundamentalt med AI. Og vi skal forstå det som skjer, og hjelpe merkevaren din med å utnytte dette.

Litt lengre:

Frem til nå har det kun vært behov for å få mennesker til å elske merkevaren din.

Det vil si raske og innholdsrike nettsider. Med enkel navigasjon, ryddig struktur og et pent design. Og kanskje krydret med noen smoothe mikroanimasjoner 😎

En nettside som blir elsket av mennesker.

Mennesker!

Men det var i går. I morgen må vi også ta hensyn til maskinene som en viktig målgruppe.

AI-motorene må finne nettsiden din og forstå den, slik at den kan gjengi informasjon og funksjoner korrekt videre til de som sitter inne i ChatGPT og andre AI-systemer.

Og det gjelder ikke bare nettsiden. AI vil støvsuge hele internett. SoMe-poster, diskusjoner på Reddit, YouTube, pressedekning, ja over alt hvor merkevaren din nevnes, vil bli vurdert av AI.

En nettleser med innebygget AI

Tirsdag 21.oktober 2025 lanserte OpenAI sin egen nettleser, ChatGPT Atlas. Og hvis du ikke har levd under en stein, har du sikkert fått med deg hva det betyr.

En nettleser med innebygget AI.

Som gjør research for deg, og gir deg et kort sammendrag der de anbefaler et konkret produkt, butikk eller en bedrift.

Og du som forbruker ender opp med å kun klikke deg inn på nettsiden som blir anbefalt for å gjennomføre kjøpet.

Det sier seg selv at nettsider generelt sett vil bli mindre besøkt.

Og det er bare starten!

Neste steg er at nettsidene kobler seg på API-er til disse AI-motorene, noe som gjør din merkevare enda mer relevant mot sluttbrukeren.

For nå kan du nemlig selge produkter direkte fra ChatGPT, og kjøperen trenger ikke engang besøke nettsiden din.

Så hva skal du egentlig med en nettside da?

Svaret er at du fortsatt trenger en god nettside. Men den må fungere annerledes enn før. Den må ikke bare se bra ut og bli elsket av mennesker. Den må forklare seg ekstremt godt for maskiner.

Og nå tenker kanskje at det må da være piece of cake. Kan ikke bare AI-en scanne hele nettsiden din.

Joda, det har den allerede gjort. Men det er mer komplekst enn som så.

La oss si at du driver en bokklubb, og det er "direkteforbindelse" mellom ChatGPT og nettsiden din.

Jonas, en av kundene dine sitter inne på ChatGPT og spør hva månedens bok er. Og ChatGPT svarer og gir et sammendrag av boken.

Nå sier Jonas at han ønsker å avbestille månedens bok.

Og jeg presiserer. Dette skjer via ChatGPT.

Da holder det ikke at ChatGPT har scannet nettsiden din.

For å få dette til å fungere, må nettsiden din snakke samme språk som maskinen.

Det betyr at innholdet ditt må være strukturert, tagget, og tilgjengelig via et API som ChatGPT og andre AI-motorer faktisk kan forstå og handle på.

I praksis:

  • Boken må finnes i et format som AI-en gjenkjenner.
  • Medlemskapet til Jonas må kunne identifiseres gjennom en trygg integrasjon.
  • Og kommandoen “avbestill månedens bok” må oversettes til et faktisk oppdrag nettsiden din kan utføre, uten at Jonas noen gang besøker nettsiden.

Og ikke nok med det. Hele denne flyten mellom Jonas, ChatGPT og ditt system, som både er nettside, CMS, CRM og nettbutikk, skal ha en viss tonalitet. Den skal følge merkevarens “tone of voice”.

Få hjelp av Eirik og Marcus

Lyst til å diskutere hvordan vi kan løfte både merkevaren din og teknologien bak?

Book møte

En nettside for både mennesker og maskiner

I Good Morning bygger vi derfor nå to lag i alt vi lager:

Det menneskelige laget, det du ser, opplever og føler. 
Det skal fortsatt være pent, raskt og emosjonelt.

Og det maskinelle laget. Strukturen, dataene og semantikken som gjør at AI-en kan forstå og representere merkevaren din riktig.

Vi designer altså både hvordan merkevaren føles, for mennesker. Og hvordan den forklarer seg til maskiner.

For i fremtidens internett er de to sidene uatskillelige.