Slik jobber vi med GDPR når vi lager nettsider

Publisert:
GDPR
Databehandling
Vi har i flere år jobbet med hvordan vi skal håndtere GDPR når vi lager nettsider. Her er en oversikt hvordan vi jobber med dette temaet.

Publisert:
Vi har i flere år jobbet med hvordan vi skal håndtere GDPR når vi lager nettsider. Her er en oversikt hvordan vi jobber med dette temaet.
General Data Protection Regulation (GDPR) ble implementert i mai 2018, og siden da har selskaper klødd seg i hodet og lurt på hva det vil si for sitt selskap. Hvilken data kan vi samle inn, hvor lenge kan det lagres, og hvordan skal vi kommunisere dette til brukeren?
En ting er det juridiske aspektet rundt GDPR på nettsider, men vi skal heller ikke glemme viktigheten ved å fremme tillit og opprettholde et positivt omdømme. Manglende overholdelse kan føre til alvorlige konsekvenser, inkludert høye bøter og skade på merkevarens omdømme.
Det er nærliggende å tro at bøter er noe som forekommer ute i Europa. Det er feil. Siden 2018 har Datatilsynet utstedt bøter på 150 000 000 kroner.
Den største boten i 2023 gikk til Grindr, og var på 65 000 000. Her er de 15 største norske bøtene utstedt av Datatilsynet.
Manglende overholdelse av GDPR kan resultere i bøter på opptil €20 millioner eller 4 % av den årlige globale omsetningen, avhengig av hva som er høyest. Utover økonomiske straffer kan brudd på GDPR ødelegge tillit og svekke selskapets omdømme.
For å forstå de potensielle økonomiske konsekvensene, kan bedrifter bruke verktøy som GDPR Fine Calculator. Dette verktøyet beregner bøtene som kan ilegges, basert på alvorlighetsgraden og typen regelbrudd.
GDPR er en lov implementert av EU, som også gjelder Norge, og bøtene er de samme uavhengig av hvilket land hvor bruddet skjer.
Bevissthet rundt datainnsamling og minimering av data er to viktige prinsipper i GDPR som styrer hvordan organisasjoner håndterer personopplysninger.
Det betyr at man forstår og dokumenterer hvilke personopplysninger som samles inn, lagres og behandles. Denne dokumentasjonen hjelper med å kartlegge dataflyten, vurdere risikoer og sikre at man følger reglene.
Minimering handler om kun å samle inn data som er nødvendige for et spesifikt formål. Dette reduserer mengden data som håndteres, senker risikoen for datainnbrudd og beskytter personvernet.
Transparent datahåndtering er et kjerneprinsipp i GDPR som krever åpenhet om hvordan personopplysninger behandles.
Det betyr at du må gi folk tydelig informasjon om hvilke data som samles inn, hvordan de brukes, hvem de deles med, og hvorfor.
Åpenhet gir brukerne innsikt i sine rettigheter og hvordan deres data håndteres, noe som bygger tillit og sikrer at de kan ta informerte beslutninger.
For CMS og front-end bruker vi følgende systemer:
Hosting på GDPR-kompatible servere er essensielt for å sikre at personopplysninger håndteres i samsvar med GDPR-standarder. Disse serverne garanterer at data forblir innenfor EØS eller er beskyttet av tilsvarende garantier hvis de overføres utenfor EØS. De implementerer strenge sikkerhetstiltak, som kryptering og regelmessige revisjoner, for å beskytte data mot uautorisert tilgang. Bruk av GDPR-kompatible servere sikrer at organisasjoner oppfyller regulatoriske krav, og reduserer risikoen for sikkerhetsbrudd.
Samtykke er et viktig prinsipp i GDPR som gir folk kontroll over sine personopplysninger. Selskaper må få tydelig samtykke fra brukerne før de samler inn eller bruker data. Dette innebærer å informere om hva dataene brukes til, hvorfor de er nødvendige, og gi brukerne mulighet til å godta eller avslå. Brukerne skal også kunne trekke tilbake samtykket når som helst.
Tips: Har du lyst å unngå cookies for statistikk på nettsiden? Vi anbefaler Plausible.
På større nettsider hvor det er flere skjema og mange forskjellige datapunkter, kan det være lurt å revidere GDPR med jevne mellomrom. Da får man se om dataene man har samlet inn over en gitt periode står seg opp mot GDPR sitt regelverk, samt tatt en vurdering mot nye regler og anordninger som kommer til markedet.
Da sjekker vi hvordan data lagres, hvordan samtykke håndteres, og hvilke sikkerhetstiltak som er på plass.
Dette er noe vi kan bistå med på forespørsel.
Brukere har rett til å få tilgang til, rette og slette personlige data, og selskaper må ha systemer som gjør det enkelt å håndtere denne informasjonen.
Når vi lager nettsider som samler inn data, er det viktig at kunden forstår hvilket ansvar som ligger på dem. Det kan være så enkelt som hvem som har ansvar for å gi tilgang til CMS. Eller rutiner når en webredaktør slutter.
Vi tilbyr workshops og opplæring til selskaper som ønsker å implementere gode rutiner knyttet til GDPR.
Å sikre god GDPR på nettsider er en kompleks oppgave som krever ikke bare en god teknisk løsning, men også gode rutiner.
Når vi lager nettsider sørger vi for den tekniske implementeringen. Det vil si at vi sørger for at servere, lagring av data og samtykkeskjema er GDPR-kompatible.
I tillegg hjelper vi rundt minimering av data, samt risikovurdering av data som samles inn.
Ved å følge disse praksisene reduserer vi risikoen for regelbrudd og hjelper kundene våre med å bygge tillit hos målgruppen sin.