En gjennomgang av teknologien bak Attention Insight kan gjøre det enklere å forstå hvordan det kan gjøre designene våre mer effektive.
Eye tracking: Metoden hvor man kartlegger øyets bevegelsesmønster. Her samarbeidet Attention Insight med et neuromarketing-laboratorie som er medlem av International Neuromarketing Science and Business Association (NMSBA).
Datasett: Algoritmen er trent på eye tracking-datasett fra over 70 000 personer. Oppmerksomhetens varighet er fire sekunder, kjønnsfordelingen er 58 % kvinner og 42 % menn, gjennomsnittsalderen er i segmentet 21-30 år og flertallet av deltakerne kommer fra USA og Europa.
Algoritme: Resultatet vi får, er skapt av en dyp læringsalgoritme kalt Convolutional Neural Network (CNN). CNN er et beregningssystem med en arkitektur som simulerer den biologiske hjernen og etterligner måten våre nevronlag fungerer på.
Nøyaktighet: For å vurdere hvor nøyaktig Attention Insight er, ble resultatene av 300 bilder sendt til Massachusetts Institute of Technology (MIT)/ Tuebingen saliency benchmark. Resultatene derfra viste en imponerende nøyaktighet på 90-96 % for termografiske kart på tvers av alle design.